čtvrtek 22. června 2017

Na volné noze: Jak se daří freelancerům ve světě?

V roce 2015 jsem tu dával odkaz na průzkum mezi českými freelancery.

Před nějakým časem se objevil průzkum mezi freelancery ve 151 zemích.
Výsledky jsou sice prezentovány v angličtině, nicméně doporučuji si jej aspoň projít.
Už třeba jen kvůli velmi zajímavým obrázkům a grafům.
Pan Google translator případně jistě pomůže.

Podnětné jsou obrázky v kapitole Average freelancing rates by country, které ukazují vývoj hodinové sazby v závislosti na počtu let na volné noze / v oboru (byť jsou sazby v dolarech, tak mnohem více vnímejte trend):
Zdroj: http://blog.hubstaff.com/2017-freelancing-trends/


Souhlasit se dá i s grafem v kapitole What factors indicate an increased likelihood of landing a freelance gig? 30.6 % klientů přichází na doporučení, což dost koresponduje i s mými zkušenostmi:
Zdroj: http://blog.hubstaff.com/2017-freelancing-trends/


Stejně tak se dá souhlasit i s následujícím grafem v kapitole What factors indicate that you’re unlikely to get the job? Skoro 40 % případů neúspěchu stojí na tom, že se cenově míjí představy klienta s představami freelancera (aneb nejlépe všechno hned a zadarmo). A dalších 20 % padá na tom, že klient příliš nekomunikuje (klasika, jak někdo něco potřebuje, tak to musí být hned, ale aby se pak aspoň uráčil s odpovědí, to už ne).
Zdroj: http://blog.hubstaff.com/2017-freelancing-trends/


Nicméně nejpodnětnější graf shledávám v kapitole What are some signs of a bad client?
Aneb jaké jsou signály špatného klienta?
Zdroj: http://blog.hubstaff.com/2017-freelancing-trends/
Skoro ve 40 % případů když objednatel vyžaduje neustále nějaké změny (náhledem do projektování elektro opět klasika; nejprve podklady nejsou, takže to nějak navrhněte, nejlépe abychom viděli že něco děláte, akorát že až to budete mít navržené, tak Vám podklady dodáme, klasicky jen pár dní před odevzdáním, a budete to celé předělávat - toto podle mě hodně souvisí s tím, jak dobře si objednatel umí zkoordinovat a ukočírovat ostatní profese - nutno bohužel konstatovat, že dost často neumí).
Takřka v 1/4 případů identifikují špatného klienta (neopodstatněné) žádosti o slevu (nicméně s tímto jsem se už naučil pracovat, neb k tomu stačí dvě jednoduché věci: 1/ dávat do nabídek samostatně ceny za tisky s kompletací, 2/ v cenové nabídce uvést, že nabízíte X % slevu při úhradě předem - jakmile někdo začne tlačit, že by chtěl slevu, můžete mu s úsměvem odpovědět, že samozřejmě! ... buď si na sebe vemte tisky a/nebo zaplaťte předem - v drtivé většině případů je potvrzená původní cena, v pár případech je zaplaceno předem, ale jen v jednotkách % byla zatím ochota se drbat s tiskama a kompletací dokumentace).
Skoro stejný podíl jako v předešlém případě pak připadá na klienty, co potřebují neustále nějaké meetingy. Osobně mám nejraději klienty, kteří Vám práci zadají, pobavíte se po telefonu jak by si projekt představovali, a pak Vás nechají s důvěrou pracovat. Na opačné straně spektra osobně nepříliš dobře vnímám klienty, kteří buďto po Vás chtějí neustále předkládat nějaké rozpracovanosti (čímž Vám zpravidla nabourávají Vaše časové plány), anebo se neustále chtějí potkávat, mnohdy kvůli kdejaké krávovině.
Ve stejné kapitole pak jsou uvedeny ještě i další signály, mezi kterými bych vyzdvihl last-minute projects. Ze začátku jsem z neznalosti na todle často skočil, což samozřejmě vzápětí jen utvrdilo nesmyslnost takovýchto poptávek (práce ve stresu, v drtivé většině případů doprovázená tím, že dodržování nějakých splatností nikoho nezajímá). Dnes to vidím jednoduše. Potřebujete něco honem honem? Pak se platí předem.
Zpravidla z toho vyjde, že to až tak moc zase nepotřebovali ... :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat