neděle 26. června 2016

Na volné noze: mají pro projektanta smysl poptávkové servery a katalogy?

No ... podle mě nemají :-)

Problém č. 1: škatulky

V zásadě na drtivé většině poptávkových serverů vůbec nemají škatulku "projekty elektro".
Když už ji třeba i mají, tak je naprosto pod jejich rozlišovací schopnosti, že zahrnuje mraky podoborů (minimálně vysoké napětí, nízké napětí, slaboproud, MaR, EPS, průmyslové instalace, bytové, atd.).
I přes to Vám operátoři budou mazat med jak to pečlivě budou filtrovat a posílat poptávky přesně podle Vašich potřeb. Houbelec. Filtruje to automat a jde jen o to, jestli mají dobře nastavené algoritmy.
Což ale zase stojí a padá na tom, jak dobře mají nastavené škatulky, kam Vás zařadí.
A taky kam zařadí případnou poptávku tak, aby se to vzájemně potkalo.

Problém č. 2: zákazníci

Přes poptávkové servery chodí zpravidla jen koncoví zákazníci, firmy spíš vyjímečně.
Čili v okamžiku, kdy jste plátce DPH v podstatě ani zpravidla nemá smysl se ucházet, protože budete automaticky o 21% dražší než někdo, kdo plátcem není. V poslední době se sice objevil poptávkový server, který se prezentuje jako že je pro firmy a firemní zakázky, ale ze zkušenosti mi zatím nepřijde, že by se nějak výrazně lišil od všech ostatních (viz problém č. 1 a 3).

Problém č. 3: způsob placení

Co tak sleduju (a co se neustále poptávkové servery "lísají"), tak všichni se v zásadě snaží tlačit systém předplatného. Předplatíte si nějakou částku a z ní pak odčerpáváte za každý zobrazený kontakt. Z hlediska poptávkového serveru jasná výhoda, neb dostane peníze rovnou a pak už zobrazení kontaktu v zásadě nic nestojí. Problém ovšem je v tom, kolik relevantních zakázek přes ony poptávkové servery chodí.
Z mé několikaleté zkušenosti je použitelných poptávek v průměru tak okolo 5 za rok. Neboli máte si předplatit několik tisícovek, aby se Vám 5x za rok odečetlo pár desetikorun ... takže to máte předplatné minimálně na několik až desítky let. Kdo Vám zaručí, že tady ten poptávkový systém po celou tu dobu bude? Taky bohužel nevíte, u kterého poptávkového systému bude poptávka zadána, museli byste si takto předplatit všechny.
A má to z hlediska počtu relevantních poptávek nějaký smysl?
Bohužel (a k jejich škodě) nejsou schopni s to pochopit, že by krom předplatného úplně stačilo nabídnout i možnost si jednorázově si koupit jednotlivý kontakt a zaplatit platební kartou. Klidně ať je to i dražší než formou předplatného. Jenže to zas nezapadá do škatulek, takže všichni dokola omílají, jak to nejde.
Jde, mi se to s jedním z poptávkových serverů domluvit podařilo.

K tomu ostatně ještě jedna osobní zkušenost. Nejmenovaný poptávkový server nabízel, že když si koupíte předplatné na rok, tak Vám garantují získání zakázky (což je marketingový kec, neb to nemají jak ovlivnit). A že když žádnou nezískáte, tak Vám tu roční úhradu vrátí. Nu což, není co ztratit, šel jsem do toho. Zakázku jsem za ten rok žádnou nezískal, tak jsem požádal o vrácení peněz. Což samozřejmě narazilo, neb se vynořilo X skrytých důvodů, co jsem nesplnil (o kterých samozřejmě na začátku nikdo neřekl ani slovo). Aneb když ptáčka lapají ...

Problém č. 4: kritérium výběru

Jediným kritériem výběru na poptávkovém serveru je zpravidla nejnižší cena.
Jasně, sám když potřebuji nějaké zboží, tak nevybírám jinak. Jenže služby nejsou zboží.
Pominu-li fakt, že zpravidla nikdo nijak nezkoumá kvalitu toho co je nabízeno (ostatně jak by to dělal?), pak zůstává jediným kritériem nejnižší cena. Inu pokud se někomu takto chce ... proč ne.
S tím ostatně souvisí i stabilita takového zákazníka. Žádná není.
Poptá, vyřeší svůj problém ... a je po zákazníkovi.

Problém č. 5: veřejné zakázky

Část z těch poptávkových serverů nabízí i placené zpřístupnění kontaktů na veřejné zakázky.
Nenechte se mýlit, je to chyták. Veřejní zadavatelé mají zákonnou povinnost veřejné zakázky volně zveřejňovat. Každou veřejnou zakázku tak najdete někde volně přístupnou, stačí chvíli hledat, ať už přes Google, anebo na některém z veřejných tržišť. Poptávkové servery pak nedělají nic jiného, než že zakázky nějakým robotem vyzobávají a nechají si zaplatit za něco, co je jinak zdarma.

Problém č. 6: placené katalogy

Rok jsem byl registrován i v placeném katalogu nezávislých profesionálů Na volné noze.
Nepřineslo to vůbec nic, což ale nebude úplně problém uvedeného portálu. Problém je v samotné činnosti projektanta elektro, což není služba, kterou by potřeboval každý. Pro koncové zákazníky dělám v zásadě sporadicky a odborné firmy hledají pravděpodobně jinými cestami. Na ty je potřeba se zaměřit.
Neplacené katalogy pak jsou jen takovým bonusem, který samozřejmě smysl má, aby byl člověk aspoň dohledatelný internetovými vyhledávači.

Problém č. 7: LinkedIn

LinkedIn v zásadě není špatná věc.
Jen mi přijde, jestli se z toho trochu nestává lovný rybník pro personalisty a všemožné personální agentury. Ti zas nedokáží pochopit co je to externí spolupráce, a že žádné zaměstnání nehledám. Když jim nabídnete, že pro jejich klienta můžete tu samou činnost kterou poptává dělat externě, tak zas pro změnu nezapadáte do škatulek a je to pro ně neřešitelný problém. Už jen třeba tím, že na Vás nemají kolonky ve formulářích :-)
Hezky bývá vidět okamžik, kdy nějaký zaměstnavatel zadá pozici, která se potkává s tím co děláte.
Najednou se vynoří horda HR a všichni si Vás chtějí přidávat do sítě a paktovat se s Váma.
Nejlepší jsou tací, co pošlou žádost o spojení, aniž by se obtěžovali k ní cokoli napsat.
Můžou si ušetřit čas, takoví končí rovnou v koši.

A řešení?

Na závěr nutno dodat, že nejlepší zákazníci stejně chodí na doporučení.
Což je ostatně mnohem lepší reklama, než všechny poptávkové servery dohromady ...

1 komentář: