pátek 1. dubna 2016

Proč taková hysterie okolo kontrolního hlášení?

První třída ve vlaku sice rychleji nejede, ale aspoň si můžete natáhnout nohy, dostanete vodu a noviny ke čtení. Zprávy sice nesleduji, ale jelikož není po cestě většinou co dělat (tentokrát bych se teda měl učit na zkoušku, na kterou mířím, ale nechce se :-), tak to aspoň prolistuji.
"... Vedení účetnictví už ho nyní stojí desítky tisíc korun ročně ... Účetní firma to (tzn. kontrolní hlášení) samozřejmě zadarmo neudělá ..."
Zdroj: Kontrolní hlášení zatěžují všechny, tvrdí živnostníci i daňoví poradci
Todle je ve víceméně obdobné podobě slyšet už několik měsíců zpět, co se kontrolní hlášení zavádí.
Tak nevím, ale v návaznosti na osobní zkušenost mi to přijde jako nějaká cílená a koordinovaná loby účetních.
Jinak fakt nevím co si o tom myslet.
Shrňme si pár faktů.

Kontrolní hlášení se týká plátců DPH.
Plátci DPH byli i doteď povinni podávat přiznání k DPH. Nic nového.
Byli tedy i doteď povinni dát dohromady daňové doklady a z nich sestavit příjmy a výdaje. Nic nového.
A jediné, co se po plátcích DPH teď v rámci kontrolního hlášení chce je, aby z těch samých daňových dokladů udělali jen jiný výstup. Stejné příjmy a výdaje jinak posčítané a v jiných chlívečcích.
Tak co to má stát navíc, když dělám s těmi samými daty?

Pokud si někdo navíc platí účetní, pak lze s úspěchem předpokládat, že to ta účetní buší do nějakého SW (moc si teda neumím představit účetní, která by několika firmám dělala účetnictví s tužkou a papírem). No a pokud tedy ty daňové doklady do nějakého účetního SW jednou v rámci přiznání k DPH nabušila, tak už ta nabušená data jen podruhé použije, ne?
Tak co to má stát navíc, když dělá s těmi samými daty?

Psal jsem o osobní zkušenosti. Jasně, zase PROFIT.
Update SW s generováním výstupu pro kontrolní hlášení byl zdarma. Náklady nula.
Sestavit kontrolní hlášení je přesně na tři kliknutí: menu Daně - Kontrolní hlášení DPH - OK
Nevím, ale ty tři kliknutí se v těch stovkách až tisících za den poměrně ztratí, než aby zatěžovaly.

No a pak už je postup zcela stejný, jako v případě přiznání k DPH:
a) mám datovou schránku: posílám (xml?) datovou schránkou
b) nemám datovou schránku, ale mám elektronický podpis: pošlu xml přes Daňový portál
c) nemám datovou schránku ani elektronický podpis: vytisknu a odnesu na FÚ (kam už jsem ale v tomto případě stejně musel mít cestu s vytištěným přiznáním k DPH) EDIT: tak od 1. 1. 2016 tato možnost neplatí (§ 101a odst. 3 zákona o DPH byl zrušen), podává se vše výlučně elektronicky

Ať mi teda někdo konečně zkusí vysvětlit, co to jako má stát navíc?
Nemusí to stát navíc totiž vůbec nic ...



EDIT: hysterie pokračuje ... dokonce až 100 tis!
By mě zajímalo, kolik takové průzkumy stojí a z čeho se platí? Tipuji to ale na nějaké granty a dotace :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat