čtvrtek 9. ledna 2014

Účtování drobného podnikatele

Doposud jsem s daněmi bojoval tak nějak sám voják v poli.
Po ruce Excel, zapisování příjmů a výdajů, pracně vyladěné automatické součty a reporty.
Jenže ... není to úplně ono.

Už v začátku mého podnikání jsem koketoval s myšlenkou pořídit si nějaký účetní program.
Tehdá v roce 2010 jsem si osahával Money a Pohodu. Ani jeden mě nezaujal, spíše naopak.
Ale to taky může být tím, že mi jako účetnímu laikovi přišly příliš komplikované (k čemu mám kupř. jako OSVČ s výdaji paušálem vést pokladnu?)

V průběhu minulých let si vybavuji, že jsem se k těm účetním programům aspoň jednou vracel.
A stále nic. Až nyní. Už mi ten Excel přišel trochu těžkopádný.

Tak jsem se koncem roku rozhodl, že je na čase znovu prověřit účetní programy.
Začal jsem u už zmíněných dvou. Pak chvíli hledal s pomocí pana Google, našel jsem jich asi deset.
A jeden po druhém poctivě vyzkoušel tak, že jsem do nich nabušil doklady za poslední čtvrtletí.

Základní požadavek byl program cílený na daňovou evidenci pro drobného podnikatele.
Bez zaměstnanců. Bez majetku. Bez vozového parku. Bez skladů. Atd.
Což byl pro některé programy kámen úrazu, neb jsou asi konstruované na větší firmy.

Z plejády oněch (asi) desíti programů vyčnívaly tři, přičemž jeden dost výrazně. Ty ostatní jsem zavrhnul.

Prvním z nich je Money S3. Vzhledově velmi příjemný program, přehledný, intuitivní.
Velmi chválihodné je aktualizované zpravodajství na úvodní straně programu. Bohužel je z něj ale vidět, že nejspíš stojí na vyšším základu a i když navolím daňovou evidenci a chci co nejjednodušší nastavení, tak se mi tam neustále motají pokladny, sklady, příjmové doklady k fakturám a podobné pro-mě-nesmysly.

Pak jsem narazil na FlexiBee, který byl téměř vítězem.
Velice jednoduché a přehledné rozhraní, pravda trochu jsem se ztrácel v horních kartách, ale dojem velmi dobrý. Už mě to nenutilo do pro-mě-nesmyslů jako předchozí program, no stále to úplně nebylo ono, byť jsem byl ochoten mnohé neduhy zkousnout a byl docela nakloněn program pořídit.

No a u čeho jsem skončil? U PROFITu.
Narazil jsem na něj náhodou. Mám rád jednoduché věci. Od prvního okamžiku práce s tímto programem jsem měl pocit, že je psaný pro mě. Žádné zbytečné složitosti, přitom velmi přehledné a intuitivní ovládání. Úžasná věc jsou "Projekty", kdy si přímo v programu můžu vést jakousi knihu zakázek a k nim navíc přiřazovat přijaté a vydané doklady. A hned vidím jak je který projekt na tom. Velmi příjemná je možnost editace jakéhokoli dokladu v minulosti, takže když se v něčem udělá chyba, tak se prostě jednoduše opraví. Trošku (dost) pokulhává kniha jízd, ale ta se dá vést bokem v Excelu.
A co je úplně super, tak to automaticky kontroluje, zda u subjektů v adresáři není něco v nepořádku (insolvence, registrace DPH, apod.). Díky tomu jsem taky přišel na to, že jedno papírnictví, kam sem tam chodím, není od roku 2008(!) plátce DPH, byť stále vesele dál vystavuje daňové doklady ...
Aspoň se naučím podávat opravná daňová přiznání, hehe.

Žádné komentáře:

Okomentovat